KÓŁKO JĘZYKA NIEMIECKIEGO
Prowadząca: mgr Magdalena Decowska
Koło z języka niemieckiego ,,Das macht Spaß’’ jest skierowane do wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola.
Jego zadaniem jest zainteresowanie dzieci językiem niemieckim.
1. Podstawy prawne
Podstawę prawną nauczania języka niemieckiego w przedszkolu stanowią:
● USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59.
● ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej
szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz
kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. 2017 poz. 356.
● ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 marca 2017 r.
w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. 2017 poz. 649.
● ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 sierpnia 2017 r.
w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz. U. 2017 poz. 1575.
2. Cele programu:
Cele poznawcze:
● stwarzanie dzieciom jak najlepszych możliwości ogólnego rozwoju poznawczego
● stworzenie podstaw rozwoju wszechstronnej wiedzy o sobie, swoim środowisku i świecie,
● rozbudzenie zainteresowania nauką, w tym także nauką języków,
● rozwijanie wewnętrznej motywacji do nauki, w tym do nauki języka niemieckiego,
● umożliwienie rozwoju wiedzy odpowiedniej dla etapu edukacji przedszkolnej, umożliwiającej podjęcie nauki w szkole podstawowej,
● stworzenie podstaw rozwoju krytycznego, logicznego i twórczego myślenia oraz
umiejętności rozwiązywania problemów i rozbudzenie wiary we własne możliwości
Cele społeczne:
● kształtowanie osobowości i tożsamości dzieci,
● rozwijanie wiedzy o najbliższym otoczeniu dzieci, ich mieście, regionie, kraju, a także regionie i kraju sąsiada,
● rozbudzanie szacunku i tolerancji dla innych kultur, odmiennych tradycji, systemów wartości i obyczajów,
● rozwój umiejętności współpracy w grupie, postawy dialogu i wspólnego
rozwiązywania problemów, kształtowanie postaw wzajemnego zrozumienia i otwartości wobec innych ludzi,
● umożliwienie dzieciom odnalezienia swojego miejsca w społeczeństwie wielokulturowym.
Cele językowe:
● akceptacja przez dzieci języka niemieckiego jako instrumentu komunikacji i interakcji w przedszkolu,
● wyrównanie indywidualnych różnic językowych dzieci (w języku polskim i niemieckim),
● rozwój kompetencji językowej na poziomie pozwalającym na aktywne uczestniczenie
w zajęciach dydaktycznych, grach i zabawach prowadzonych w języku niemieckim,
● rozwój kompetencji komunikacyjnej w sensie rozumienia treści nauczania, w tym
piosenek, rymów, baśni i opowieści (w języku polskim i niemieckim),
● rozwój kompetencji komunikacyjnej w sensie wyrażania „swojego rozumienia świata,
zjawisk i rzeczy”, swoich potrzeb i emocji
● rozwój kompetencji pragmatycznej w sensie umiejętności używania języka
odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej,
● rozwój kompetencji interkulturowej,
● rozwój strategii uczenia się języków.
Formy pracy wykorzystane podczas zajęć:
– słuchanie
– rozmowa
– powtarzanie
– zabawa
– śpiew.
Metody pracy:
– metody podające
– metody problemowe
– metody aktywizujące
– metody praktyczne